Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Transparentnost podle Garpa (Ústecké mouchy)

Vlastně podle Eichlera.  V pátek 31. ledna bylo Činoherní studio donuceno ukončit svůj provoz. Důvod není složitý. Všechno je to dáno vlivem poměrů, na které si tady u nás na Divokém severozápadě už zvykli možná úplně všichni. Které ale – věřte mi -  ani normální ani košer nejsou!!

Poměry, kterými modro-oranžová partička, která si tu na střídačku koalí a podává ruce už tolik let, proslavila naše město i náš kraj daleko více než končící divadelní soubor. Pravda, ta parta na to má k dispozici rok co rok 1000x vyšší rozpočet než Činoherní studio  a především  také tisíckrát otrlejší žaludek. Proto jim (bez rozdílu barvy a politické zkratky) přijde všem úplně normální, že výběrka jsou zmanipulovaná, zakázky cinknuté, a když se krade z unijních, je to nejen v pohodě, ale zejména ve prospěch. Řídících kmotrů.  A klidně i na úkor občanů, kteří jsou vzniklými a zpravidla danajskými megadárky obdarováváni. (Kdo by se snad neorientoval, měl kratší pamět anebo netušil, kam mířím, připomenu že ústecká lanovka přinesla stavební firmě 80 milionů a občanům města roční navýšení ztrát o dva miliony. A zájem o ni je tak veliký, že otcové města podezírají pokladní, že si snad kradou pro sebe. Pak tu máme také park za 80 milion, potřebné ale maličko předražené Muzeum a taky jakési Zanádraží, atd. atp.)

Oni i občan si už patrně zvykli, že všude jinde se housky pečou,  ale u nás na severu střílejí. Před garáží a do zátylku. A že když položíte panu ex-primátorovi Kubatovi dotaz, zda snad nemá strach, že se zjistí, že leccos z jeho rozhodnutí bylo na hraně, neodpoví vám ten férový sportovec, že „to rozhodně „kách“ nebylo, protože…“, ale vyhrkne poněkud signifikantně: „Ale to mi nedokážou…“

Prostě tady na severu se tak dlouho mlžilo, až se původní obsah slova „transparentní“ modifikovalo do podoby – „aby mi to nikdo nedokázal“.

A tím že pánové Fišera, Macík a Kailová a před nimi Kubata, Řeřicha a další, dobře vědí, že smějí brát peníze za „vládnutí“ jedině tak dlouho a tehdy tehdy, budou-li pečlivě hospodařit s penězi svých kmotrů či partají, popletl se jim navíc  i obsah slova „veřejné prostředky“. Zapomněli, že nejsou jejich. Ani jejich velitelů. Ale že jim je svěřuje volič, aby mu  je jeho „zastupitelé“ zase pokud možno prozíravě přerozdělili zpátky do těch oblastí, které slibovali ve svém programu. To že je původní smysl transparentnosti a zastupitelské demokracie.

Úplně natvrdo řečeno -  toto nemorální a pragmatické znehodnocení obou pojmů – transparentnosti a zastupování -  je přesně ten důvod, proč současné Činoherní studio nemůže jinak, než svůj provoz ukončit.

Díky Kailovým, Fišerům, Macíkům, Králům, Dlouhým  a díky manipulovanému primátorovi nemá divadlo v této chvíli žádné fyzické prostředky (rozuměj prachy) na svůj další provoz. V prvním  únorovém týdnu se zaplatí práce vykonaná v lednu (a dělník je hoden své mzdy!), odvedou se zákonné  odvody, pak  poplatky, energie a zálohy na ně - a kasa bude prázdná. Včetně divadlem poctivě  rezervního fondu, který obnáší jeden milion.  Bude prázdná navzdory tomu, že zakladatelem divadla je Město – tedy právě výše uvedení pánové a dáma, kteří si svoje zakladatelské povinnosti absolutně neplní a svým občanům potřebnou (anebo i nepotřebnou) kulturu prostě nezajistí. Pravda hrají taky o sto šest, dost ubohé divadýlko, ale já teď slůvkem „zajistit kulturu“ myslím spíš cash flow, tedy fyzické peníze na provoz té méně falešné. – Nezajistí a nikdo za to nenese odpovědnost. Možná totiž i za to může krize anebo islám. Ačkoli se to pokoušejí hodit na našeho ředitele. Prý je jeho chyba, že jim včas nenařídil vypsat výběrové řízení již vloni na podzim. To mi přijde úplně ujeté!

Pravda je tu ještě jedna možnost. Přihlásit se do stávajícího, pozdě vypsaného grantového řízení, vydržet tři měsíce bez prostředků a pak jít nejlépe se šampáněm vděčně políbit ruku osvíceným a konečně(!) transparentním chlebodárcům. A hned potom ji políbit  taky rodičům a přátelům, kteří půjčí na chleba a na domácnost bez úroků. Tam, kde to nevyjde (a zase jen díky Radě města) zaplatit případné exekuce a  zbytečné úroky za půjčky od houmkreditů+spol.

Ve článku, na který jsme vás upozornili výše, jistý pan Eichler téměř okatě naznačuje, ať jen do té „transparentní veřejné soutěže“ jdeme. Že je grant vlastně šitý docela na míru, a že je to nezbytné. Především kvůli zvýšené poptávce veřejnosti po transparentním nakládání s veřejnými prostředky.  Pak si ale musíme zákonitě klást otázku. Je to soutěž přesně „po ústecku“ cinklá, a ty peníze nám patří už předem? Vždyť jako takové a v dané výši je schválilo Zastupitelstvo při schvalování rozpočtu! Takže celé grantové řízení bude zase jen habaďura? Jak se snaží maličko netransparentně sdělit médiím pan Eichler… (Ale znáte novináře, ani Ovar je nemá rád).

Anebo je to soutěž skutečně férová? Jen hloupě  a opravdu moc „šikovně“  šitá na míru, protože  s takto nastavenými parametry do ní půjde leda sebevrah.  Je-li férová, pak je tu ale riziko, že za tři měsíce bez prostředků bude hodně  aktuální, z čeho se zadlužený soubor oddluží, když Eichlerův grant vyhraje transparentně, férově a poctivě někdo nadanější. 

Posuďte sami. Poctivě, Vy byste do toho za takových podmínek šli?

A jsou tu ještě dva ukazatele, které svědčí spíš pro naši „transparentnost podle Garpa“.  Jen několik  hodin před posledním představením ústeckého Činoheráku v onen „černý pátek“, byl ředitel divadla předvolán před Správní radu divadla, kde mu bylo sděleno, že si tedy město pro skutečně akutní potřeby divadla do doby, než grantové řízení skončí, může případně vzít překlenovací úvěr. Což se  sice v oficiálním tiskovém prohlášení neobjevuje  (ajta nastojte!),  ale veřejnost a diváky jsme o této skutečnosti v ten poslední večer informovali.

Jenže něco takového by město určitě nedělalo, kdyby alespoň trochu nedůvěřovalo, že vyhraje Činoherák. (Nehledě na to, že o něčem takovém by měli rozhodnout podvedení zastupitelé, a celý stav bez financí na domácnost by se tím jen ještě prodloužil!!) 

Pak je ale soutěž jen blamáž. Houby transparentní. Jenom „jako transparentní“. Cinklá!!

Druhým  varovným ukazatelem je, že nám tu o větší transparentnosti káže zrovinka pan Eichler, který doposud nezvládnul dost transparentně vysvětlit své účetní dejme tomu nesrovnalosti z roku 2010.

Nemáte spolu s námi pocit, že je-li veřejná soutěž ušitá na míru přesně tomu divadlu, které z Ústí nad Labem dělalo po celých 42 let něco víc než  jenom Náhorní Karabach komančů a později kmotrů, je to vlastně svinstvo vůči ostatním uchazečům?  Že je to jenom  „chucpe“ hra na větší transparentnost? Chcete to tak?  Nebylo by daleko férovější otevřeně občanům sdělit: „Dáváme to prostě letos Činohře, ovšem s podmínkou, že odehraje tolik a tolik představení  také ve Velkém divadle. Samozřejmě, až společně probereme všechny realizační a provozní otázky takového hraní. Ten nešťastný grant připravíme na podzim 2014 a pak už jsou podmínky nastavené pro všechny poctivě. Ostatně Zastupitelstvo to pro letošek už takhle schválilo, milí spoluobčané,  a tak, jestli naše sázka na ten soubor byla omyl, spočítáte nám to v tisku a u voleb.“

Takhle podle mne vypadá hra s otevřenými kartami. A na „otevřenosti podle Eichlera a spol.“ se podílet nechceme. I když nás to může a asi bude stát naši existenci.

Jenom vás prosíme o pochopení. Nelze přistoupit na jejich pokřivená zrcadla. Divadlo ani vás diváky nenecháváme ve štychu. A rádi bychom nenechali. Ale nemůžeme!!  Ani kdybyste si přáli, abychom se chovali pragmaticky, „po ústecku“, podle Eichlera, protože to divadlo za to stojí! Věřte nám. Nestojí.  Už by to nebylo ono. Protože, a to snad taky pochopíte, přijdeme-li o existenci a o vás o diváky (k čemuž pořád ještě nemusí dojít, najde-li protistrana obyčejnou odvahu k pravdě), bude právě vnitřní morálka to jediné, co nám v nezaměstnanosti zůstane. (Uvidíme na jak dlouho, ale zatím to tak berem, soudružko učitelko..) Jejich hru nikdy. Divadlo totiž není lež, divadlo je sen a krása. Když je v něm taky kus pravdy.

 

Autor: Jaroslav Achab Haidler | sobota 1.2.2014 5:26 | karma článku: 29,62 | přečteno: 2442x
  • Další články autora

Jaroslav Achab Haidler

Trafikantův dotaz

Vážený pane purkmistře a páni konšelé města Děčína. Zbývá ještě týden do uzávěrky výběrového řízení na vpravdě velice lákavou trafiku, jejímiž jste podle svého pošetilého názoru „majiteli“ nikoli správci.

22.5.2019 v 15:12 | Karma: 25,49 | Přečteno: 1029x | Diskuse| Politika

Jaroslav Achab Haidler

Alexandrijská Sluneta

Tak už je to, přátelé docela jasné. O „Vrbák“ přijdeme. Všechny signály z majetkové i sportovní komise na městě Ústí nad Labem to potvrzují. Včetně různých prořeknutí té paní, co je sice Nechybová, ale není primátorka

28.2.2017 v 12:02 | Karma: 12,93 | Přečteno: 539x | Diskuse| Ústí nad Labem

Jaroslav Achab Haidler

Test jak víno

Jak víno průzračný, jak víno potřebný a jak víno opojný. Test odpovědnosti za mandát a test legitimity mandátu...

12.5.2016 v 22:14 | Karma: 14,38 | Přečteno: 579x | Diskuse| Občanské aktivity

Jaroslav Achab Haidler

Zrady zvon

Ve velikém vesmíru je jedno docela maličké Město bílých límečků. Řízené dlouhá léta Modrými a Pomerančem. Jinak se to v něm koalí všechno úplně stejně, jako všude na světě. Nic nového pod sluncem.

11.5.2016 v 1:49 | Karma: 22,26 | Přečteno: 981x | Diskuse| Ústí nad Labem

Jaroslav Achab Haidler

Legrační nebo nebezpečný ?

Zhruba osmačtyřicet hodin poté, co ODSka volí a politicky korektně také gratuluje a tleská komunistickému mini-pohlavárovi, kterého sama navrhla , se Radim Holeček ozývá do tisku a vlastně hlavně pro tisk,

24.2.2016 v 23:54 | Karma: 17,38 | Přečteno: 1953x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Odporný bordel polopravd

Ani bych snad nepsal, neb (čta komentáře pod článkem i na fejsu) mám jistotu, že čtenář moc dobře ví, co je to za chucpe-chlapa, ten náš pan ředitel Dostál. Ale lidi z Údu citovali i moje jméno, a tak se maličko ohradím.

17.2.2016 v 20:46 | Karma: 20,27 | Přečteno: 1495x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Devatenáct schopných (Pokus o překlad)

Když politický kverulant a duchovní otec pro Čechy údajně typického modelu Švejka zakládal v roce 1911 v hospodě „U zlatého litru“ svoji Stranu mírného pokroku v mezích zákona, myslel to ten bejk původně jako džouk.

25.9.2015 v 21:36 | Karma: 15,51 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Průmysl holocaustu

Paradoxy miluju. Někdy je to ale docela „hustý“.

17.4.2015 v 12:08 | Karma: 21,01 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Trucdivadlo vyrábí

Nikdo sice přesně není schopen určit, co nedávno založená příspěvkovka vlastně dělá a čím je městu – tedy nám,kdo ji financujeme - prospěšná, jedno je ale zřejmé už dnes. Je to fabrika vyrábějící voly. Totiž voly ze svých vlastních zakladatelů.

10.10.2014 v 16:14 | Karma: 19,52 | Přečteno: 947x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Dvojčata

Já vím, že teď v září vás napadnou ta z Obchodního centra v New Yorku. A taky všechny teorie o jejich řízené destrukci a podobně. Já bych ale rád promluvil o panu Chovancovi. Možná i na půdorysu těch zaručených i „zaručených“ teorií.

20.9.2014 v 21:04 | Karma: 16,90 | Přečteno: 951x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Koně se také střílejí

Jestli všechno dobře klapne, tak Ústečáci brzičko dostanou svůj vlastní amulet. Přijde je to sice na zhruba 6 až 8 milionů (to podle toho, kolik peněz je potřeba vygenerovat pro potřeby divadla „velkého“), ale to je v tomto městě, kde primátor prodává mimina a jejich vítání podobným způsobem, úplně normální. Naši konšelé (protože nevěřím že i občan) zkrátka milují úplně zbytečné hračky.

23.7.2014 v 18:20 | Karma: 27,16 | Přečteno: 2057x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kdysi tloukli Angelu

Nevím, kdo na to ještě pamatuje, ale kdysi za onoho bájeslovného (tedy prý neexistujícího) totáče, se na otázku, proč není hajzlpapíru odpovídalo paradoxním: „Podívejte se, jak imperialista tluče Angelu Davisovou...“

11.6.2014 v 19:03 | Karma: 17,79 | Přečteno: 1604x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Spálili jsme orloj

Ano je to tak. Ústecký Činoherák nejenže na poslední chvíli zdevastoval prostory, ve kterých chtěl dalších 42 let tvořit, ale poškodil i klimatizaci ústeckého operního domu a při ústupu Němců z Prahy v roce 1945 zapálil Staroměstskou radnici i její unikátní orloj. Nezbývá proto, než peníze, které byly občanům slíbeny na kulturu, investovat do majetku města.

28.5.2014 v 10:53 | Karma: 23,42 | Přečteno: 1772x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Mediální kampaň v Magoříně

Kubík po kubíku, hloubš a hloubš zapadají do žumpy svých vlastních ostud konšelé z Ústí. Na co u toho spoléhají? Na budoucí diktaturu pomerančového proletariátu? Nebo na to, že jejich web nikdo nečte? Nejspíš. Na logiku totiž určitě spoléhat nemohou. Ale právě logika má svá dost jasná pravidla...

22.5.2014 v 23:03 | Karma: 17,53 | Přečteno: 808x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Ve sklenici hňup

Říkává se, že když se člověk na problém podívá z jiného zorného úhlu, může dojít k zajímavým poznatkům. A tak najednou může poloprázdná sklenice začít vypadat jako poloplná. Ale v kauze Činoherák ať koukáme jak koukáme, vždy jen znovu a stále směšněji vylézá na povrch z té i oné sklenky trestuhodná pošetilost konšelů.

24.3.2014 v 22:11 | Karma: 20,54 | Přečteno: 1962x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Když hlupák píše polopravdy (Ústečané)

Když hlupák píše polopravdy, ukazuje se zas a znovu, jak je naše komunální politika personálně vyprahlá, mohou-li v ní „nahlas“ otvírat ústa i anonymové se značně omezeným vhledem. To je ovšem smutná realita, kterou netřeba komentovat. Horší je, že mocenská likvidace svobody projevu je nebezpečným společenským jevem – a tady se už hloupost politika mění v politikum.

8.3.2014 v 12:22 | Karma: 26,53 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kultura, která si nevydělá ….

Kultura, která si na sebe nevydělá, ať táhne... To je sice malčko zjednodušené tvrzení, ale zaznívá občas celou republikou. Většinou pouze na webových kanál-diskuzích pod patřičnými články. Tam nemá smysl odpovídat. Ale občas překvapivě také z úst některých konšelů. A to už je signál velmi varovný.

23.2.2014 v 0:34 | Karma: 24,17 | Přečteno: 1841x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kviz: povídá se… (Ústecké mouchy)

Máte rádi vědomostní soutěže, kvizy a různá sudoku? Zkuste si otestovat svůj pragmatický cit pro objektivitu, přetvářku a politikaření.

20.2.2014 v 15:56 | Karma: 22,60 | Přečteno: 989x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Já vím, že to neučtete … (Ústecké mouchy)

Ale je to škoda. Je to totiž takové „dva v jednom“. Jednak vyjádření radního města Ústí nad Labem Miroslava Krále, člena hnutí Ústečané, k současné situaci kolem Činoherního divadla, o. p. s. a "kurzivní" upozornění na poměrně ošemetné díry v logice jeho manifestu loajality.

12.2.2014 v 5:16 | Karma: 21,17 | Přečteno: 1351x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Primátor Ústí umírá (… strachy)

Což je dobře patrné z tzv. dopisu prezidentu Herecké asociace zveřejněného na oficiálních stránkách statutárního města Ústí. Jeho text jsme si archivovali pro případ, kdyby se na oficiálním webu časem vytratil

8.2.2014 v 18:33 | Karma: 21,64 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 145
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1689x
Poznáme se asi hlavně podle toho, co za náma zůstane. Moji koně : divadlo, překlad, jidiškajt, hebrejština a krásný židovský hřbitovy