Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tajemství Omeru

Právě v těchto dnech se nacházíme v omerovém období.  Každý den po setmění poctivě odpočítáme další „zářez“ na 49 stupňové škále cesty z egyptské nečistoty až k poslední „Bráně moudrosti“. Pro někoho je to jen další kuriozita ze židovské tradice.

Pro někoho především potíž nepoplést se – jinak sice lze odpočítat lze, ale vesmír i sebe okrádáme o záplavu energie prýštící z vyšších zdrojů na základě správně vysloveného požehnání. A jak asi tušíme, *beracha le-batela – neužitečné, marné požehnání - je spíš kletbou.  To určitě znáte sami. A není v tom ani stín středověku ani cár mystiky. Vždyť každý z nás investoval důvěru (vyslovil požehnání) do/ nad člověkem, který ho potom zklamal. Vysloveně zmarněná beracha! Proto tady již v minulosti vznikaly nejrůznější pomůcky, (omerové tabulky a počítadla), abychom vesmír o požehnání nepřipravili.

Pro někoho je počítání omeru (Sfirat ha-Omer) dokonce zbytečností. Nedávno jsem dokonce na dotaz z publika, který den omeru počítáme(resp. který stupeň nečistoty zrovinka opouštíme), zaslechl vystřelit  kantora pečujícího o duchovní blahou dvou slovutných židovských obcí tady u nás v Česku zcela suverénně  takové hausnumero, že by mu záviděl i neodolatelný taškář Lazik Rojtšvaněc, když  na své krásné cestě do Země slibu rabínoval v Berlíně. (Pan Ilja Erenburg to napsal skutečně skvostně. Doporučuji!)

 

Asi bych se jen ztrapnil, kdybych tu nyní začal vysvětlovat, že omer je původně snopek obilí, předkládaný v chrámu. Žádná astrální modloslužba. Jen přirozená věc. Naše díla, jsou přece naše mimina. A pochlubit se tátovi vlastním chlebem, co je na tom špatného? A že je to podle bible povinné? Kdoví. Třeba je většina povinností jen příležitostí žít naplno. V omeru (ať už jako snopek anebo jako mírku, fyzicky či symbolicky) předkládáme obilí svobodného chleba. Vlastně  jakousi mírku zrna, které se vymne z jednoho snopku. Že se jedná o 7 x 7 sobot, tedy jakýsi týden šábesů, 49 dní příprav na to, aby  s otrokem  trčícím ve svém otrockém a nearistokratickém myšlení přijetí „Nádherné jiskry“ (daru tóry) náhodou nešlehlo. Abychom si náhodou nenamlouvali, že jsme něčím vyvolení. Že sotva nám oschlo a odpadlo bláto a jíl, který jsme v Egyptě šlapali, jsme najednou a úplně zadarmiko lid svatý.

Prdlačky!! Jsme nadále lid zatraceně nesvatý. Nicméně lid již svobodný a postavený před volbu, zda chceme být lidem oddělených. (Svatý i oddělený se hebrejsky řekne stejně – kadoš). Pokud tuto volbu absolvujeme spráně, smíme se dotýkat poselství  „Nádherné jiskry“ a začneme se seznamovat s čímsi, co vypadá jako pokyn. Příkaz: budeš .. nebudeš!

A právě proto, abychom nenaletěli písmenům, abychom otrocky nečetli „příkaz/zákaz“ tam, kde se spívá o člověčině, právě proto je tu nabídka Omeru. Přemyšlováním (meditací) nad tím horším v nás, snadno pochopíme, že všechny Pokyny (micvot) jsou především příležitostí. Dokud si neuvědomím, jak sladké je nebýt otrokem, můžu se maličko pozastavovat nad „diktátem“, že mám svého poctivě kupené otroka po určité periodě propustit. Kdo si neprožil katarzi, bude se do smrti chodit do synagogy jenom „ukazovat“, a kdo nepochopí tajemství omeru (a nejen omeru), bude se nad modlitbou shovívavě usmívat anebo si ji splete se suplikací: „Tati, dej, abych….!“ A jakmile si na těch jednodušších a logice sobectví méně se vzpouzejících pokynech ověřím, jak aristokraticky se dá žít i s holou zadelí, je docela možné, že přestanu řešit, zda má pragmatickou logiku také i desátek anebo kiduš ha-levana.

Oficiální návod k použití, jak k „tajemství Omeru“ přistupovat najdete na stránkách lamedwawu, v tomto povídání se máme dobrat spíš  podstaty toho tajemství. A ta je prostinká a přitom mystická jako sám Sladký požehnaný!

 

Všímáte si, co a jak vyslovujeme, když odpočítáváme Omer?  „Še bi-zchut sfirat ha-omer … Aby tím, že jsem dnes odpočítal, došlo k nápravě všeho, co jsem pokazil v té a té sefiře a já se očistil a oddělil ve vyšší svatosti (Kduša eljona) a mohlo dojít k nápravě našich životů, našeho ducha a naší duše od veškeré strusky svinstev a ubohosti …“

O mně a moje blaho či zásluhy při žehnání a počítání omeru nejde. Nanejvýš jako o původce zla. Medituji-li nad jednou z 49 morálních kategorií, možná mi docvakne, jak na sobě zapracovat. Ale k tomu, abych se unesl a smířil sám se sebou, mi pomůže i bez omeru kterýkoli středně zkušený (a tudíž poměrně levný) cvokař. Na to, abych žil o fous morálněji, než jak je tomu dnes v parlamentu a ve společnosti, na to mi stačí slušní rodiče a základní výchova, možná maličko šmrcnutá křesťanskou obětavostí. Tak k čemu omer?  „We al jedej ze jišupa šefa rav be-chol ha-olamot“ – protože díky tomu se rozlévá příval požehnání všemi vesmíry, učí tradice!!!

Být slušným člověkem není zásluha. Není to dokonce ani povinnost (jak se ostatně přesvědčujeme dnem i nocí!). Protože, dokud věda neprokáže opak, žijeme tu „na dluh“ a všichni.  Slušní, neslušní i průměrní. Jelikož „samotný život“ prozatím ve zkumavce nezprodukujeme. A právě tomuto tajemství  - tajemství života - říká tradice „příval požehnání rozlévající se všemi vesmíry“ Být slušným člověkem je totiž zvláštní ostuda. Ovšem obdivuhodná ostuda.

Nenamlouvejme si totiž, že Vznešený nemá dost moci tuto záplavu životodárného požehnání komukoli v okamžiku, kdy se chystá zhřešit, upřít  a to dokonce takovým způsobem,  že by jeho  ruka nebo noha „v tu ránu uschla“, jak se to přihodilo Jeroboámovi ben Nabat: Uslyšev Jeroboám slovo muže B*žího, totiž že kázal proti oltáři v Bethel, napřáhl od oltáře ruku a rozkázal: Zajměte ho. A hle, ruka jeho, kterouž byl napřáhl, „uschla“ (zchromla) tak, že nedokázal připažit… /1kr  13:4/; A přesto Panovník takovému jedinci svoje neskonalé Dobro neodepře . Klidně by mohl naznačit: „Chceš-li si proti Mně hřešit, hřeš si, ale tím, co je jen tvé, a ne tím, co náleží Mně!“ A právě pro tuto vlastnost Ho služební andělé titulují titulem: *Melech aluv -  „zostouzený král“ – ve skutečnosti ale Panovník tolerance. /Pirkej Hejchalot 24/;

Být slušným člověkem je nádherná ostuda. Královská ostuda. Naopak jakékoli svatouškovství,vyprázdněné „plnění“ anebo liberální „neplnění“  a také všechny formy fundamentu, včetně toho pragmatického „carpe diem“ brání „přívalu“, aby se řinul. Na našich „zásluhách“ vůbec nesejde. Rozhodují – zdá se – spíš naše dluhy, protože stejně jako Ukrajina ani my nemáme právo přiškrtit kohouty paliva, na které jede celý vesmír.

(psáno pro  www.shekel.cz )

Autor: Jaroslav Achab Haidler | středa 18.5.2011 14:19 | karma článku: 9,29 | přečteno: 858x
  • Další články autora

Jaroslav Achab Haidler

Trafikantův dotaz

Vážený pane purkmistře a páni konšelé města Děčína. Zbývá ještě týden do uzávěrky výběrového řízení na vpravdě velice lákavou trafiku, jejímiž jste podle svého pošetilého názoru „majiteli“ nikoli správci.

22.5.2019 v 15:12 | Karma: 25,49 | Přečteno: 1029x | Diskuse| Politika

Jaroslav Achab Haidler

Alexandrijská Sluneta

Tak už je to, přátelé docela jasné. O „Vrbák“ přijdeme. Všechny signály z majetkové i sportovní komise na městě Ústí nad Labem to potvrzují. Včetně různých prořeknutí té paní, co je sice Nechybová, ale není primátorka

28.2.2017 v 12:02 | Karma: 12,93 | Přečteno: 539x | Diskuse| Ústí nad Labem

Jaroslav Achab Haidler

Test jak víno

Jak víno průzračný, jak víno potřebný a jak víno opojný. Test odpovědnosti za mandát a test legitimity mandátu...

12.5.2016 v 22:14 | Karma: 14,38 | Přečteno: 579x | Diskuse| Občanské aktivity

Jaroslav Achab Haidler

Zrady zvon

Ve velikém vesmíru je jedno docela maličké Město bílých límečků. Řízené dlouhá léta Modrými a Pomerančem. Jinak se to v něm koalí všechno úplně stejně, jako všude na světě. Nic nového pod sluncem.

11.5.2016 v 1:49 | Karma: 22,26 | Přečteno: 981x | Diskuse| Ústí nad Labem

Jaroslav Achab Haidler

Legrační nebo nebezpečný ?

Zhruba osmačtyřicet hodin poté, co ODSka volí a politicky korektně také gratuluje a tleská komunistickému mini-pohlavárovi, kterého sama navrhla , se Radim Holeček ozývá do tisku a vlastně hlavně pro tisk,

24.2.2016 v 23:54 | Karma: 17,38 | Přečteno: 1953x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Odporný bordel polopravd

Ani bych snad nepsal, neb (čta komentáře pod článkem i na fejsu) mám jistotu, že čtenář moc dobře ví, co je to za chucpe-chlapa, ten náš pan ředitel Dostál. Ale lidi z Údu citovali i moje jméno, a tak se maličko ohradím.

17.2.2016 v 20:46 | Karma: 20,27 | Přečteno: 1495x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Devatenáct schopných (Pokus o překlad)

Když politický kverulant a duchovní otec pro Čechy údajně typického modelu Švejka zakládal v roce 1911 v hospodě „U zlatého litru“ svoji Stranu mírného pokroku v mezích zákona, myslel to ten bejk původně jako džouk.

25.9.2015 v 21:36 | Karma: 15,51 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Průmysl holocaustu

Paradoxy miluju. Někdy je to ale docela „hustý“.

17.4.2015 v 12:08 | Karma: 21,01 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Trucdivadlo vyrábí

Nikdo sice přesně není schopen určit, co nedávno založená příspěvkovka vlastně dělá a čím je městu – tedy nám,kdo ji financujeme - prospěšná, jedno je ale zřejmé už dnes. Je to fabrika vyrábějící voly. Totiž voly ze svých vlastních zakladatelů.

10.10.2014 v 16:14 | Karma: 19,52 | Přečteno: 947x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Dvojčata

Já vím, že teď v září vás napadnou ta z Obchodního centra v New Yorku. A taky všechny teorie o jejich řízené destrukci a podobně. Já bych ale rád promluvil o panu Chovancovi. Možná i na půdorysu těch zaručených i „zaručených“ teorií.

20.9.2014 v 21:04 | Karma: 16,90 | Přečteno: 951x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Koně se také střílejí

Jestli všechno dobře klapne, tak Ústečáci brzičko dostanou svůj vlastní amulet. Přijde je to sice na zhruba 6 až 8 milionů (to podle toho, kolik peněz je potřeba vygenerovat pro potřeby divadla „velkého“), ale to je v tomto městě, kde primátor prodává mimina a jejich vítání podobným způsobem, úplně normální. Naši konšelé (protože nevěřím že i občan) zkrátka milují úplně zbytečné hračky.

23.7.2014 v 18:20 | Karma: 27,16 | Přečteno: 2057x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kdysi tloukli Angelu

Nevím, kdo na to ještě pamatuje, ale kdysi za onoho bájeslovného (tedy prý neexistujícího) totáče, se na otázku, proč není hajzlpapíru odpovídalo paradoxním: „Podívejte se, jak imperialista tluče Angelu Davisovou...“

11.6.2014 v 19:03 | Karma: 17,79 | Přečteno: 1604x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Spálili jsme orloj

Ano je to tak. Ústecký Činoherák nejenže na poslední chvíli zdevastoval prostory, ve kterých chtěl dalších 42 let tvořit, ale poškodil i klimatizaci ústeckého operního domu a při ústupu Němců z Prahy v roce 1945 zapálil Staroměstskou radnici i její unikátní orloj. Nezbývá proto, než peníze, které byly občanům slíbeny na kulturu, investovat do majetku města.

28.5.2014 v 10:53 | Karma: 23,42 | Přečteno: 1772x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Mediální kampaň v Magoříně

Kubík po kubíku, hloubš a hloubš zapadají do žumpy svých vlastních ostud konšelé z Ústí. Na co u toho spoléhají? Na budoucí diktaturu pomerančového proletariátu? Nebo na to, že jejich web nikdo nečte? Nejspíš. Na logiku totiž určitě spoléhat nemohou. Ale právě logika má svá dost jasná pravidla...

22.5.2014 v 23:03 | Karma: 17,53 | Přečteno: 808x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Ve sklenici hňup

Říkává se, že když se člověk na problém podívá z jiného zorného úhlu, může dojít k zajímavým poznatkům. A tak najednou může poloprázdná sklenice začít vypadat jako poloplná. Ale v kauze Činoherák ať koukáme jak koukáme, vždy jen znovu a stále směšněji vylézá na povrch z té i oné sklenky trestuhodná pošetilost konšelů.

24.3.2014 v 22:11 | Karma: 20,54 | Přečteno: 1962x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Když hlupák píše polopravdy (Ústečané)

Když hlupák píše polopravdy, ukazuje se zas a znovu, jak je naše komunální politika personálně vyprahlá, mohou-li v ní „nahlas“ otvírat ústa i anonymové se značně omezeným vhledem. To je ovšem smutná realita, kterou netřeba komentovat. Horší je, že mocenská likvidace svobody projevu je nebezpečným společenským jevem – a tady se už hloupost politika mění v politikum.

8.3.2014 v 12:22 | Karma: 26,53 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kultura, která si nevydělá ….

Kultura, která si na sebe nevydělá, ať táhne... To je sice malčko zjednodušené tvrzení, ale zaznívá občas celou republikou. Většinou pouze na webových kanál-diskuzích pod patřičnými články. Tam nemá smysl odpovídat. Ale občas překvapivě také z úst některých konšelů. A to už je signál velmi varovný.

23.2.2014 v 0:34 | Karma: 24,17 | Přečteno: 1841x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Kviz: povídá se… (Ústecké mouchy)

Máte rádi vědomostní soutěže, kvizy a různá sudoku? Zkuste si otestovat svůj pragmatický cit pro objektivitu, přetvářku a politikaření.

20.2.2014 v 15:56 | Karma: 22,60 | Přečteno: 989x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Já vím, že to neučtete … (Ústecké mouchy)

Ale je to škoda. Je to totiž takové „dva v jednom“. Jednak vyjádření radního města Ústí nad Labem Miroslava Krále, člena hnutí Ústečané, k současné situaci kolem Činoherního divadla, o. p. s. a "kurzivní" upozornění na poměrně ošemetné díry v logice jeho manifestu loajality.

12.2.2014 v 5:16 | Karma: 21,17 | Přečteno: 1351x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Achab Haidler

Primátor Ústí umírá (… strachy)

Což je dobře patrné z tzv. dopisu prezidentu Herecké asociace zveřejněného na oficiálních stránkách statutárního města Ústí. Jeho text jsme si archivovali pro případ, kdyby se na oficiálním webu časem vytratil

8.2.2014 v 18:33 | Karma: 21,64 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 145
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1689x
Poznáme se asi hlavně podle toho, co za náma zůstane. Moji koně : divadlo, překlad, jidiškajt, hebrejština a krásný židovský hřbitovy