Fašista je srandista
Smích skrze slzy anebo naopak slzy skrze posměšek se derou i dnes. Takže máme-li dneska na trůně komického fašistu, není to sice v českých a možná ani jino-stranných dějinách nic nového pod sluncem (jak učí Kohelet), ale je to někde uvnitř, v samé své podstatě, daleko vážnější, než si myslíme. Prosťáček těžko překročí svůj stín, inteligentní člověk, který vrhá hnědé stíny, to je už velké nebezpečí. A inteligentní gauner bez špetky bazální morálky, to je figurka daleko horší než Hácha, (jenž na rozdíl od současného dosluhujícího zloděje per se možná se svým dějinným losem vnitřně rval a trápil).
Přesto, ačkoli mi to určité problémy dělá, jsem schopen svým bližním (včetně prezidentů) tolerovat jak kleptománii tak i ješitnost, komunistické „hříchy mládí“ i fašistické manýry, ale i lásku k herečkám a naivní euforii. Stačí, když si udělám účetní šibeničku jejich a svých vlastních nedostatků. Co ale nedokážu tolerovat nikdy je přeceňování pravidel vesmíru – k nimž podle tóry patří morálka a humanita. Kdysi se říkalo že „philosophia ancilla teologiae est“ – tedy že všechno to filosofování je jen služebnou popelkou pro „paní teologii“. (A to tehdy teologii ještě nešlo o restituce církevního majetku, který si dneska nekoupí nikdo jiný než všichni napapaní kmotři, protože zbytek lidu už nemá ani kačenu!) Matematika je považovaná za vědu sice fantastickou, všeobsažnou ale přeci jen služebnou a pomocnou pro ostatní obory už dávno.
Jen Václav Klaus díky všem svým vlohám a danostem spojuje oba koány v jeden. A zbytečně mnoho let se pokouší sám sobě a všem těm, kdo se na něj během přednášek a summitů nepřišli podívat jen jako na kuriozitu a jakéhosi „lachtana z Čech“, namluvit, že ekonomika je něco víc než ta matematika anebo philosophia. Že by si snad mohla dělat ambice na vědu společenskou. Tedy sociální. Vědu o společnosti a o vesmíru. A to je ten základní kámen úrazu.
Jsou totiž megatuny „komodit“, které nelze hodnotit ekonomickými kritérii. Z biblického hlediska vzato vzato, je nepéče o nemocné a staré, sociálně slabé a důchodce, rovněž tak zanedbávání vzdělání a vědy stejný trestný čin jako vražda. (Zlořečený, kdož převrací spravedlnost cizinců, sirotků a vdov (dt 27:17); Nebo nebudete bez chudých, proto přikazuji, abys ochotně otvíral ruku svému chudému a sociálně slabému (dt 15:11), a budeš tyto skutečnosti vštěpovat dětem, abys je učil …)
Lidská bytost je povinna – nejen nesmilnit a nevraždit, vyhnout se lidokradectví a dalším základním pošetilostem. Je povinna rovněž zajistit a rozvíjet vzdělání, charitu, sociální programy a spravedlnost všemi svými prostředky. To je prostě „přikázání“…
Zajištěné – tedy dotované - školství, zdravotnictví a sociální služby nejsou „socialistické“. Jsou před-demokratické (mám na mysli helénistické ohledávání demokracie, ne převrat v barvě Sametu), jsou starozákonní – biblické. Pochopit to, je důležitější, než kázat názory na výši globálního oteplení. To je taky „neekonomický nadstandard“ ve srovnání s tím, že humanita dostává právě „ekonomicky“ na prdel. A morálka ekonomik? Ta není ani z pekla, natož pak z tohoto jednoduchého kulatého světa!!
A tak veškeré „ekonomické“ kecy, že už je konečně na čase přestat se pohodlně spoléhat na stát, protože i tyto „obory“ si na sebe musí vydělat, jsou lží. (Tedy pokud nejsou míněny právě v tom ekonomickém duchu a nemíří do doby za poslední tečkou mayského kalendáře, kdy už se skutečně každému otevřou oči a on pochopí, že spoléhat se na stát, je skutečně sebevražda.)
Ne každému se totiž podaří si na sebe vydělat, protože, aby si jeden na sebe vydělal, propustí jiného. Přesto tomu propuštěnému, který si nevydělá, nesmí odepřít základní „přikázání“ humanity. Nárok na vzdělání, na milosrdenství, léčbu a zaopatření. Z pohledu bible si každý, kdo nějak vydělává, vydělává na to, aby část svého výdělku investoval do člověčiny. A teprve poté, lze investovat do dalšího podnikání. Tomu kdysi sloužily daně. Ale pokladnička gabajů (správců pokladny) bývaly transparentní, a než se začal stavět Chrám, museli být zaopatřeni ti, kvůli kterým měl stát stjně, jako kvůli těm, co na něj dali obolus.
V dosud naznačeném smyslu je tedy ten unavený zlodějíček skutečně nebezpečný. Jakešovsky směšný je pak pokaždé, když díky Molochovi, kterého uctívá, díky jím vzývané ekonomické služební pavědě, která nemá šanci postihnout cokoli neměřitelného a penězi nezměřitelného, usvědčuje sám sebe z fatálního nedostatku lidského rozměru.
Naposledy teď, kdy z výsosti svého diskreditovaného trůnu u jehož podnožky se nekrčí žádný cadik, ale jen fašističtí poradci, vzkazuje akademikům, že ho zase naštvali. Naštvali tím, že chtějí vést diskuzi o tom, zda se dá vzdělání „koupit“ a „prodat“, víc, než jak to dělá kdejaká Řápková. „Odmítavé reakce akademiků na reformu vysokých škol jej pobouřily. Kritici reformy (rozuměj = boje o každou korunu a na všech frontách) hrají prý falešnou hru na akademickou svobodu.“ Prohlásil sám svými ústy pro Radiožurnál. Takže ho nezkresluji. Nevytrhávám z kontextu. A nepojede do Brna, protože se přeci nebude kontaminovat rebelující ulicí…
To prohlásil „On“, jenž tuhle nedávno omilostní korupčnici, která z „přikázání“ dělá evidentně jen a jen výnosný kšeft! On, jenž tiše podporuje Dobešovu snahu, přejít z rozkrádáni v betonu, k rozkrádání ve virtuálním světě. On, který volá na akademiky: Chci dialog! , ale každým svým prohlášením, každým svým amnestičním „gestem“ jakýkoli dialog vylučuje!!
Jistě, není zdaleka jediný. Ale jediný by chtěl pod zadnicí trůn a tomu odpovídající zájem a respekt. Což dokázal u turniketu někde v Austrálii, komik!
Nicméně vedle hanby, pocitu nebezpečí a trapné směšnosti je v tom, co se dnes všude děje (a na Hradě zejména!), také obrovský kus naděje. Morálku totiž neměli nikdy, a proto PROMO-PROvali, Gripenili a lhali. Teď ani nelžou. Mezi řádky, kde nás žel opět naučili číst, prozrazují jediné. Jsme v řiti, finančně na dně a lidsky na nule. Natolik, že už dokonce nemáme čas ani na pletichy, ani na ohledy. Jsme nazí, nestydatí a umíráme hrůzou, co bude potom. (A to asi málokdo z nich, počítá taky s inventurou u turniketu, který se má prolézt do nebe.) Ono to už nemá kam zajít. Buď přijde mesiáš (ne ten, kterého někde vysoustruhuje Nečas, ale ten opravdový), anebo konečně zvítězí to, co člověka dělá nad-delfínem. Odvaha k pravdě!! Jsou v řiti, na dně a na nule. Vydržme to! Už jim to netolerujme. Nečekejme, jak se naposled a nanovo „zkoalí“. A bude líp …
(psáno pro www.shekel.cz )
Jaroslav Achab Haidler
Trafikantův dotaz
Vážený pane purkmistře a páni konšelé města Děčína. Zbývá ještě týden do uzávěrky výběrového řízení na vpravdě velice lákavou trafiku, jejímiž jste podle svého pošetilého názoru „majiteli“ nikoli správci.
Jaroslav Achab Haidler
Alexandrijská Sluneta
Tak už je to, přátelé docela jasné. O „Vrbák“ přijdeme. Všechny signály z majetkové i sportovní komise na městě Ústí nad Labem to potvrzují. Včetně různých prořeknutí té paní, co je sice Nechybová, ale není primátorka
Jaroslav Achab Haidler
Test jak víno
Jak víno průzračný, jak víno potřebný a jak víno opojný. Test odpovědnosti za mandát a test legitimity mandátu...
Jaroslav Achab Haidler
Zrady zvon
Ve velikém vesmíru je jedno docela maličké Město bílých límečků. Řízené dlouhá léta Modrými a Pomerančem. Jinak se to v něm koalí všechno úplně stejně, jako všude na světě. Nic nového pod sluncem.
Jaroslav Achab Haidler
Legrační nebo nebezpečný ?
Zhruba osmačtyřicet hodin poté, co ODSka volí a politicky korektně také gratuluje a tleská komunistickému mini-pohlavárovi, kterého sama navrhla , se Radim Holeček ozývá do tisku a vlastně hlavně pro tisk,
Jaroslav Achab Haidler
Odporný bordel polopravd
Ani bych snad nepsal, neb (čta komentáře pod článkem i na fejsu) mám jistotu, že čtenář moc dobře ví, co je to za chucpe-chlapa, ten náš pan ředitel Dostál. Ale lidi z Údu citovali i moje jméno, a tak se maličko ohradím.
Jaroslav Achab Haidler
Devatenáct schopných (Pokus o překlad)
Když politický kverulant a duchovní otec pro Čechy údajně typického modelu Švejka zakládal v roce 1911 v hospodě „U zlatého litru“ svoji Stranu mírného pokroku v mezích zákona, myslel to ten bejk původně jako džouk.
Jaroslav Achab Haidler
Trucdivadlo vyrábí
Nikdo sice přesně není schopen určit, co nedávno založená příspěvkovka vlastně dělá a čím je městu – tedy nám,kdo ji financujeme - prospěšná, jedno je ale zřejmé už dnes. Je to fabrika vyrábějící voly. Totiž voly ze svých vlastních zakladatelů.
Jaroslav Achab Haidler
Dvojčata
Já vím, že teď v září vás napadnou ta z Obchodního centra v New Yorku. A taky všechny teorie o jejich řízené destrukci a podobně. Já bych ale rád promluvil o panu Chovancovi. Možná i na půdorysu těch zaručených i „zaručených“ teorií.
Jaroslav Achab Haidler
Koně se také střílejí
Jestli všechno dobře klapne, tak Ústečáci brzičko dostanou svůj vlastní amulet. Přijde je to sice na zhruba 6 až 8 milionů (to podle toho, kolik peněz je potřeba vygenerovat pro potřeby divadla „velkého“), ale to je v tomto městě, kde primátor prodává mimina a jejich vítání podobným způsobem, úplně normální. Naši konšelé (protože nevěřím že i občan) zkrátka milují úplně zbytečné hračky.
Jaroslav Achab Haidler
Kdysi tloukli Angelu
Nevím, kdo na to ještě pamatuje, ale kdysi za onoho bájeslovného (tedy prý neexistujícího) totáče, se na otázku, proč není hajzlpapíru odpovídalo paradoxním: „Podívejte se, jak imperialista tluče Angelu Davisovou...“
Jaroslav Achab Haidler
Spálili jsme orloj
Ano je to tak. Ústecký Činoherák nejenže na poslední chvíli zdevastoval prostory, ve kterých chtěl dalších 42 let tvořit, ale poškodil i klimatizaci ústeckého operního domu a při ústupu Němců z Prahy v roce 1945 zapálil Staroměstskou radnici i její unikátní orloj. Nezbývá proto, než peníze, které byly občanům slíbeny na kulturu, investovat do majetku města.
Jaroslav Achab Haidler
Mediální kampaň v Magoříně
Kubík po kubíku, hloubš a hloubš zapadají do žumpy svých vlastních ostud konšelé z Ústí. Na co u toho spoléhají? Na budoucí diktaturu pomerančového proletariátu? Nebo na to, že jejich web nikdo nečte? Nejspíš. Na logiku totiž určitě spoléhat nemohou. Ale právě logika má svá dost jasná pravidla...
Jaroslav Achab Haidler
Ve sklenici hňup
Říkává se, že když se člověk na problém podívá z jiného zorného úhlu, může dojít k zajímavým poznatkům. A tak najednou může poloprázdná sklenice začít vypadat jako poloplná. Ale v kauze Činoherák ať koukáme jak koukáme, vždy jen znovu a stále směšněji vylézá na povrch z té i oné sklenky trestuhodná pošetilost konšelů.
Jaroslav Achab Haidler
Když hlupák píše polopravdy (Ústečané)
Když hlupák píše polopravdy, ukazuje se zas a znovu, jak je naše komunální politika personálně vyprahlá, mohou-li v ní „nahlas“ otvírat ústa i anonymové se značně omezeným vhledem. To je ovšem smutná realita, kterou netřeba komentovat. Horší je, že mocenská likvidace svobody projevu je nebezpečným společenským jevem – a tady se už hloupost politika mění v politikum.
Jaroslav Achab Haidler
Kultura, která si nevydělá ….
Kultura, která si na sebe nevydělá, ať táhne... To je sice malčko zjednodušené tvrzení, ale zaznívá občas celou republikou. Většinou pouze na webových kanál-diskuzích pod patřičnými články. Tam nemá smysl odpovídat. Ale občas překvapivě také z úst některých konšelů. A to už je signál velmi varovný.
Jaroslav Achab Haidler
Kviz: povídá se… (Ústecké mouchy)
Máte rádi vědomostní soutěže, kvizy a různá sudoku? Zkuste si otestovat svůj pragmatický cit pro objektivitu, přetvářku a politikaření.
Jaroslav Achab Haidler
Já vím, že to neučtete … (Ústecké mouchy)
Ale je to škoda. Je to totiž takové „dva v jednom“. Jednak vyjádření radního města Ústí nad Labem Miroslava Krále, člena hnutí Ústečané, k současné situaci kolem Činoherního divadla, o. p. s. a "kurzivní" upozornění na poměrně ošemetné díry v logice jeho manifestu loajality.
Jaroslav Achab Haidler
Primátor Ústí umírá (… strachy)
Což je dobře patrné z tzv. dopisu prezidentu Herecké asociace zveřejněného na oficiálních stránkách statutárního města Ústí. Jeho text jsme si archivovali pro případ, kdyby se na oficiálním webu časem vytratil
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 145
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1689x